Popis
Nikdo není jen zápis v matriční kolonce. Jako tvorové z masa a kostí cítíme, že s dějinami, které nás tam vmáčkly, je cosi v nepořádku… Literární světoběžník, jehož nadšení děním v zemi uprostřed Evropy okouzlilo i naše čtenáře, se v románové novince zasazené do nejtužší éry viktoriánské Anglie zdánlivě obrací proti všemu, co zatím napsal. A přece je to nezaměnitelně on. Simon Mawer sloučil suchopárné záznamy obecních matrik i vzácné snímky z ohmataných rodinných fotoalb do elegie o tom, co biologové jako on obvykle pojmenovávají takto: inteligence každého organismu souvisí přímo úměrně s jeho schopností přizpůsobit se nepřátelským životním podmínkám. A dokládá to na osudech prapředků v genealogickém směru ,po meči‘ i ,po přeslici‘. Ať už tedy v jeho uhrančivém převyprávění sledujeme dickensovský zápal sirotka, jenž tolik toužil plavit se po mořích, trauma švadlenky, co ve víru velkoměsta otěhotněla s hejskem, anebo drama rodiny mladého vojáka z povolání, kterou rozdělila britská účast v bojích krymské války, výsledkem je to, že jejich nejbližší jsou nuceni protloukat se pouze díky blahosklonnosti elit hledících na ně spatra.
Spisovatelovo pátrání v uzlových bodech vlastního rodokmenu ukazuje mezní situace žen-matek, jež byly v tehdejších poměrech přinuceny být samoživitelkami a bez pomoci mužů řešit dennodenní bitvy kreativně. A pragmaticky správně, protože opravnou druhou šanci dějiny člověku neposkytují. Románová kronika, v níž autor Skleněného pokoje vynesl na světlo záseky a zdánlivé suky v historii svého rodu, oslavuje neokázalé ženské odhodlání prolomit viktoriánské předsudky.
,Strhující (…). Jak podotýká sám autor, emoce z matrik nevyčteme. Mawer využívá veškerý svůj spisovatelský um, aby je vycítil z útržkovitých detailů spletité rodinné historie. Silné ženy, k jejichž DNA se hrdě hlásí, jsou nezapomenutelné, a stejně tak hlas, jímž je jako mág příběhu obdařil. Byly všechno možné, jenom ne obyčejné.‘ – The Financial Times.
,Výjimečné románové cvičení na téma, které trápí západní civilizaci, zvlášť v povzneseně britském podání. Na osudech Mawerových postav, jež chtě nechtě proplouvají spalující realitou, se ukazuje, jak se tisíckrát omletá fáma stává nezpochybnitelnou pravdou a nástrojem ostrakizace. A kdo proboha myslí na ty, kdo jsou pod touhle knutou nuceni žít?‘ – The Guardian.
,Bravurně pojatý příběh přibližuje těžkosti i křehké opory každodenního života v devatenáctém století. Mawer v něm působivě obhajuje roli vyprávění jakožto důležitý nástroj v našem poznání dějinných zákonitostí.‘ – Daily Mail.
Přehled kapitol
| 1 | Předmluva, Suffolk, 1837 | 00:18:17 | ||
| 2 | Kessingland | 00:11:45 | ||
| 3 | Strýček Isaac | 00:06:41 | ||
| 4 | Opatrovníci | 00:09:14 | ||
| 5 | Bedlington | 00:11:16 | ||
| 6 | První plavby | 00:13:22 | ||
| 7 | Londýn | 00:11:11 | ||
| 8 | Stepney | 00:17:29 | ||
| 9 | Návrat námořníka | 00:08:56 | ||
| 10 | Block, nebo Black? | 00:04:22 | ||
| 11 | Tulák | 00:04:28 | ||
| 12 | Naomi | 00:03:06 | ||
| 13 | Železnice | 00:21:20 | ||
| 14 | Bromley St Leonard | 00:16:21 | ||
| 15 | Manželé Blockovi | 00:08:45 | ||
| 16 | Isaac | 00:11:31 | ||
| 17 | Narození | 00:05:36 | ||
| 18 | Odjezd | 00:03:20 | ||
| 19 | Dreadnought | 00:13:29 | ||
| 20 | Naomi | 00:16:39 | ||
| 21 | Útěk | 00:15:06 | ||
| 22 | Mateřství | 00:10:35 | ||
| 23 | Bobby Shafto | 00:13:13 | ||
| 24 | Svazek manželský | 00:09:05 | ||
| 25 | Karibik | 00:14:20 | ||
| 26 | Pactolus | 00:19:07 | ||
| 27 | Z Blockové Painová | 00:06:25 | ||
| 28 | Zázvorová limonáda | 00:10:03 | ||
| 29 | George Mawer | 00:21:28 | ||
| 30 | Dover | 00:13:15 | ||
| 31 | Georgiana | 00:08:21 | ||
| 32 | George Henry | 00:05:11 | ||
| 33 | Nepokoje ve Wiganu | 00:14:14 | ||
| 34 | Windsor | 00:23:39 | ||
| 35 | Velký tábor | 00:10:06 | ||
| 36 | Kočovníci | 00:19:27 | ||
| 37 | Loď vyplouvá | 00:13:49 | ||
| 38 | Lincoln | 00:05:55 | ||
| 39 | Malta | 00:09:42 | ||
| 40 | Dopisy | 00:10:07 | ||
| 41 | Z Malty na Gallipoli | 00:03:29 | ||
| 42 | Gallipoli | 00:17:39 | ||
| 43 | Minie | 00:08:51 | ||
| 44 | Z Gallipoli | 00:04:18 | ||
| 45 | Kaprál Forbes ve Varně | 00:12:07 | ||
| 46 | Lincoln | 00:11:25 | ||
| 47 | Na Krym | 00:14:26 | ||
| 48 | Alma | 00:15:39 | ||
| 49 | Kopou | 00:04:04 | ||
| 50 | Novinky | 00:04:38 | ||
| 51 | Obchvatný manévr | 00:16:06 | ||
| 52 | Sevastopolské výšiny | 00:10:15 | ||
| 53 | Kopou | 00:04:34 | ||
| 54 | Porod | 00:03:19 | ||
| 55 | Kanonáda | 00:05:08 | ||
| 56 | Sarah Rebecca | 00:04:47 | ||
| 57 | V přední linii | 00:17:33 | ||
| 58 | Opatrovníci chudých | 00:06:49 | ||
| 59 | Pátý listopad | 00:06:46 | ||
| 60 | Domovský hřeben | 00:07:24 | ||
| 61 | Guy Fawkes | 00:08:49 | ||
| 62 | V zákopech | 00:07:01 | ||
| 63 | Přepadení | 00:09:18 | ||
| 64 | Medaile | 00:08:05 | ||
| 65 | Rodinná historka | 00:05:06 | ||
| 66 | Rada opatrovníků | 00:06:38 | ||
| 67 | Bromehead | 00:36:46 | ||
| 68 | Nebo | 00:08:31 | ||
| 69 | Těhotenství | 00:13:58 | ||
| 70 | Ann Gleesonová | 00:09:00 | ||
| 71 | Charles Scanlon | 00:10:37 | ||
| 72 | Útěk k jezerům | 00:14:58 | ||
| 73 | Sčítání lidu 1861 | 00:12:30 | ||
| 74 | Vánoce | 00:06:34 | ||
| 75 | Londýn | 00:05:16 | ||
| 76 | Eliza | 00:16:26 | ||
| 77 | Epilog | 00:10:15 |
Více
Detaily
| Autor | Simon Mawer |
|---|---|
| Čte | Jan Vlasák, Eva Hacurová, Jan Vondráček |
| Vydavatel | OneHotBook |
| Celková délka | 13:59:21 hod. |
| Vydáno | 2024 |
| Formát | MP3 |
| Velikost | 782 MiB |
| EAN | 8594169486475 |
| Jazyk | Čeština |