Učitelské noviny 34/2024
61 Kč
Učitelské noviny 31/2024: Slučování škol, logopedická prevence a výzvy na trhu práce
Říjnové vydání Učitelských novin přináší aktuální pohled na zásadní otázky, které rezonují nejen ve školním prostředí, ale i v širším kontextu české společnosti. Tentokrát je hlavním tématem kontroverzní návrh novely školského zákona, která počítá s povinným slučováním menších škol. Tento návrh budí nemalé emoce, jak mezi pedagogy, tak zřizovateli škol, přičemž se ukazuje, že jde o mnohem širší problém, který přesahuje samotné školství a dotýká se i struktury místní správy.
Šéfredaktor časopisu v úvodním komentáři rozebírá, proč je novela školského zákona, zejména návrh na slučování ředitelství menších škol, tak problematická. Tento krok, jenž má za cíl optimalizovat náklady a zvýšit efektivitu školského systému, čelí ostré kritice především ze strany obcí. Ty argumentují tím, že nucené slučování malých škol do větších celků by ve výsledku nepřineslo očekávané úspory a mohlo by navíc negativně ovlivnit kvalitu vzdělávání. Návrh na slučování škol je podle obcí nedomyšlený a nesystémový.
Tento problém navíc úzce souvisí s další diskuzí o slučování malých obcí, které mají podobně kritické výhrady. Roztříštěnost malých obcí a jejich samospráv totiž způsobuje problémy nejen ve školství, ale i v dalších oblastech, jako je například dostupnost služeb. Je otázkou, zda by nebylo lepší řešit tato dvě témata souběžně, namísto pokusů o částečné reformy.
Dalším podivným aspektem novely školského zákona je možnost, aby se nezletilí středoškoláci podíleli na rozhodování ve školských radách. Tento návrh vyvolal bouřlivé reakce mezi školskými asociacemi, které se obávají, že mladí lidé ve věku 15 až 18 let nejsou dostatečně zralí, aby se zodpovědně podíleli na řízení škol. Asociace upozorňují, že v takovém věku se mladí často rozhodují spíše emocionálně než na základě racionálních faktů, což by mohlo mít negativní dopad na správná rozhodnutí ve školských radách. Tento krok je vnímán jako kontroverzní a vyžaduje hlubší odbornou diskusi.
V rámci profilové rubriky přináší Učitelské noviny příběh spolupráce menší základní a mateřské školy v jihočeských Cehnicích. Tento příklad ukazuje, jak mohou malé školy spolupracovat a fungovat efektivně, i bez nutnosti slučování. Zřizovatelé, učitelé a rodiče společně pracují na tom, aby škola nejen přežila, ale také poskytovala kvalitní vzdělání, přestože čelí problémům s financováním a demografickým poklesem. Tento článek slouží jako inspirace pro další malé školy, které hledají způsob, jak se přizpůsobit měnícím se podmínkám bez ztráty své identity a kvality.
Jedním z dalších důležitých témat je logopedická prevence v mateřských školách. Článek upozorňuje na to, že mnoho školek nevěnuje této oblasti dostatečnou pozornost. Logopedická prevence je přitom zásadní pro správný vývoj řeči a komunikace u dětí, což má přímý vliv na jejich budoucí školní úspěchy. Nedostatek odborníků, kteří by se věnovali této problematice, a omezené kapacity školek však brání tomu, aby se logopedie stala plnohodnotnou součástí předškolního vzdělávání.
V rubrice K věci se Učitelské noviny věnují stagnaci na trhu práce, která se začíná projevovat rostoucí nezaměstnaností čerstvých absolventů. Přestože se kvalifikace stávají stále důležitějším faktorem pro úspěch na trhu práce, experti upozorňují, že samotné vzdělání nemusí vždy zaručit pracovní uplatnění. Článek se zabývá tím, jaké obory mají budoucnost a kde naopak hrozí nasycení trhu. Kariéroví poradci tak stojí před výzvou, jak mladým lidem poradit, aby jejich studium vedlo k dobrému uplatnění.
Praktická rubrika Odborníci radí se zaměřuje na téma pobytu rodiče žáka ve škole. Luděk Cuták vysvětluje, jaká jsou pravidla pro přítomnost rodičů ve školním prostředí a jak může jejich přítomnost pozitivně či negativně ovlivnit výchovný proces. Rodiče, kteří se příliš aktivně zapojují do školního života, mohou podle odborníků narušovat autonomii učitelů a tím i výchovu dítěte. Na druhou stranu je však důležité, aby škola a rodiče spolupracovali a komunikovali tak, aby to bylo v zájmu dítěte.
V rubrice Reflexe se redakce věnuje otázce, zda byl Marco Polo skutečnou historickou postavou, nebo zda jde jen o legendu. Tento slavný cestovatel a jeho příběh fascinují badatele již po staletí, ale stále existují pochybnosti o pravdivosti některých jeho tvrzení. Článek přináší pohled na aktuální historický výzkum, který se snaží odhalit pravdu o jednom z nejslavnějších cestovatelů středověku.
Digitalizace je stále klíčovým tématem ve vzdělávání. O tom, jakým způsobem lze efektivně zavádět moderní technologie do škol, informuje reportáž z roadshow, která se zaměřuje na představení nových digitálních nástrojů a řešení. Tato akce, která objíždí školy po celé republice, přináší učitelům praktické ukázky, jak mohou technologie využít ve výuce a jak jim mohou pomoci zefektivnit vzdělávací proces.
Vydání Učitelských novin 31/2024 otevírá zásadní otázky týkající se budoucnosti českého školství. Zda povinné slučování malých škol přinese kýžené výsledky, je nejisté, ale jisté je, že školství potřebuje systémové reformy, které budou respektovat jak potřeby malých škol, tak obcí. Učitelé, zřizovatelé a odborníci na vzdělávání zde sdílejí své zkušenosti a názory na to, jakým směrem by se mělo české školství ubírat.
Publicistický týdeník pro učitele a přátele školy, který vychází od roku 1883! Přináší rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i praktické zkušenosti škol a pedagogů. V kalendářním roce vychází ve 43 vydáních, včetně 3 dvojčísel (celkem tedy 46 čísel).
Vydavatel | GNOSIS s.r.o. |
---|---|
Publikováno | 17. 9. 2024 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Velikost | 2 MiB (Přesná velikost se může mírně lišit dle využívaného zařízení.) |
Pro co nejlepší zážitek z procházení webu - aby fungovalo vyhledávání, abychom si pamatovali, co máte v košíku, abyste jednoduše zjistili stav vaší objednávky, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a abyste se nemuseli pokaždé přihlašovat.
Proto od vás potřebujeme souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se dočasně ukládají ve vašem prohlížeči. Děkujeme, že nám ho dáte a pomůžete nám tak web zlepšovat.