Učitelské noviny 34/2024
61 Kč
Časopis Učitelské noviny 32/2024 se věnuje širokému spektru aktuálních témat z oblasti školství, pedagogiky i společenských otázek, které zasahují do vzdělávání. Toto číslo se soustředí na zlepšení podmínek pro pedagogy, novinky ve vzdělávacím systému a také na výzvy, kterým čelí školy, učitelé i studenti. Čtenáři se mohou těšit na zajímavé články o sociálním pedagogovi, problematice odkladů školní docházky, kapacitách zdravotnických oborů a další aktuální témata.
Hlavním tématem tohoto čísla je diskuse o tom, zda by měl být sociální pedagog pevnou součástí školského systému a jeho legislativní úpravy. Článek analyzuje, jakou roli by sociální pedagog mohl hrát při podpoře nejen žáků, ale i učitelů a rodičů. Tato pozice by se nezaměřovala pouze na sociálně znevýhodněné žáky, ale měla by potenciál přispět ke komplexnímu přístupu k prevenci šikany, zlepšení komunikace mezi školou a rodinou a řešení problémů spojených s emocionálním a sociálním vývojem dětí.
Debata o tom, zda a jak by měl být sociální pedagog zakotven v legislativě, otevírá otázku potřebnosti této pozice nejen z pohledu pracovníků, ale i z hlediska zajištění spravedlivého přístupu ke vzdělávání pro všechny žáky. Podle odborníků nejde jen o tarifní tabulky a prodloužení dovolené, ale především o vytvoření prostředí, které by reflektovalo potřeby dnešního školství. Článek přináší podrobné informace o stávající praxi v jiných zemích, kde sociální pedagogové hrají zásadní roli, a jak by tento model mohl přispět ke zlepšení českého vzdělávacího systému.
V rubrice Aktuálně se časopis věnuje dopadům velkých záplav, které zasáhly řadu škol po celé republice. Článek přináší reportáže z míst, kde se školy musely vypořádat s nečekanou krizí. Velká voda ukázala slabiny v infrastruktuře a schopnosti škol reagovat na mimořádné situace. Tento problém poukazuje na důležitost investic do preventivních opatření a zajištění krizového plánu pro školy, aby v případě katastrof nebyla narušena výuka.
Profilová část představuje školu, která poskytuje velmi dobré podmínky pro literárně-dramatický obor (LDO). Tato škola ukazuje, že i na základních uměleckých školách lze vytvářet podnětné prostředí, kde se děti mohou rozvíjet v oblasti umění, přičemž důraz je kladen na kreativitu a rozvoj osobnosti. Škola pracuje s pestrými formami výuky a nabízí dětem možnost vyjádřit se prostřednictvím divadla a literatury. Tento přístup se osvědčil jako efektivní způsob, jak motivovat žáky k seberozvoji a vytváření hlubších vztahů s uměním.
V sekci K věci se rozebírá citlivé téma odkladů školní docházky. V posledních letech vzrostl počet dětí, kterým byl udělen odklad, což vyvolalo debaty o tom, zda by nebylo vhodné tento jev omezit. Odborníci poukazují na to, že odklady často neodrážejí skutečné potřeby dětí, ale spíše tlak rodičů či nedostatečnou připravenost systému. Článek přináší názory pedagogů i psychologů na to, jak posoudit školní zralost dítěte a kdy je skutečně nutné odklad doporučit. Snahou je také najít způsoby, jak lépe podpořit děti s obtížemi v adaptaci, aby mohly školu zvládnout i bez odkladu.
Zdravotnictví čelí v posledních letech nedostatku pracovníků, což přináší obavy z personální krize. V článku Sonda se redakce věnuje tomu, jak se kapacity ošetřovatelských oborů zvyšují, aby se zamezilo nedostatku zdravotnického personálu. I přes tato opatření však přetrvávají obavy, že zvýšený počet míst na školách nemusí stačit k pokrytí poptávky po zdravotnících. Článek zkoumá, jaké další kroky jsou potřeba, aby se zdravotnický systém stabilizoval, a jakou roli v tom hraje vzdělávání nových ošetřovatelů a zdravotních sester.
Známý dětský psycholog Václav Mertin v rubrice Odborníci radí přichází s myšlenkou, že by se mělo předčítání stát doporučeným nástrojem v rámci výchovy dětí. Předčítání není jen zdrojem zábavy, ale také prostředkem k rozvoji jazykových schopností, empatie a emocionální inteligence. Mertin zdůrazňuje, že společné čtení rodičů s dětmi posiluje jejich vztah a podporuje zdravý duševní vývoj dítěte. Článek nabízí praktické rady, jak zařadit předčítání do každodenního života a jak motivovat děti k tomu, aby si vytvořily pozitivní vztah ke knihám.
Rubrika Zrcadlo praxe přináší článek, který se věnuje rizikům, kterým čelí děti v online prostředí. Nebezpečí na síti se stává čím dál více aktuálním problémem, a proto se školy i rodiče musí zaměřit na prevenci kyberšikany, zneužití osobních údajů a další hrozby, které internet přináší. Článek přináší přehled nebezpečných situací, se kterými se děti mohou setkat, a nabízí praktické nástroje, jak je před nimi ochránit. Prevence a výchova v oblasti digitální gramotnosti jsou klíčem k tomu, aby se děti naučily bezpečně pohybovat v online světě.
Další zajímavostí z praxe je Digi akce, která se zaměřuje na využívání digitálních technologií při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Článek ukazuje, jak moderní technologie mohou usnadnit výuku a podpořit individuální přístup k žákům, kteří vyžadují speciální péči. Díky interaktivním pomůckám, tabletům a softwarovým nástrojům mohou i děti s tělesným či mentálním postižením dosahovat lepších výsledků a být aktivními účastníky vzdělávacího procesu. Tato rubrika nabízí inspiraci pro učitele, kteří hledají nové cesty, jak inovativně a efektivně zapojit technologie do své výuky.
Inovace ve vzdělávání pokračují a příkladem je propojení polytechnické školy s mateřskou školou, kde je kladen důraz na rozvoj praktických dovedností již od útlého věku. Tento model spolupráce mezi mateřskou a střední školou umožňuje dětem získat základy technických dovedností, které je mohou inspirovat k dalšímu studiu. Článek přináší podrobný popis tohoto projektu, který podporuje dětskou zvídavost a manuální zručnost, což jsou klíčové dovednosti pro budoucí pracovní trh.
Dalším tématem, které časopis pokrývá, je zdražování dětských sportovních kroužků, což se stává stále větším problémem pro mnoho rodin. Sport je důležitou součástí zdravého vývoje dítěte, ale rostoucí náklady mohou znamenat, že některé děti budou mít k těmto aktivitám omezený přístup. Článek analyzuje důvody zdražování a nabízí alternativy, jak zajistit, aby i děti z méně majetných rodin měly možnost se aktivně zapojit do sportu.
Učitelské noviny 32/2024 přinášejí komplexní přehled o výzvách a inovacích ve školství, pedagogické praxi i širším vzdělávacím prostředí. Zároveň nabízí inspiraci, jak lépe přistupovat k výuce, podpoře žáků i řešení aktuálních problémů, kterým české školství čelí.
Publicistický týdeník pro učitele a přátele školy, který vychází od roku 1883! Přináší rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i praktické zkušenosti škol a pedagogů. V kalendářním roce vychází ve 43 vydáních, včetně 3 dvojčísel (celkem tedy 46 čísel).
Vydavatel | GNOSIS s.r.o. |
---|---|
Publikováno | 23. 9. 2024 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Velikost | 2 MiB (Přesná velikost se může mírně lišit dle využívaného zařízení.) |
Pro co nejlepší zážitek z procházení webu - aby fungovalo vyhledávání, abychom si pamatovali, co máte v košíku, abyste jednoduše zjistili stav vaší objednávky, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a abyste se nemuseli pokaždé přihlašovat.
Proto od vás potřebujeme souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se dočasně ukládají ve vašem prohlížeči. Děkujeme, že nám ho dáte a pomůžete nám tak web zlepšovat.