
Učitelské noviny 6/2025
63 Kč
Aktuální vydání Učitelských novin se věnuje klíčovým tématům, která ovlivňují podobu českého školství. Reforma oborové soustavy, financování škol, moderní přístupy k výuce i znepokojivý nárůst krizových situací u dětí – to vše reflektují odborné analýzy, rozhovory i praktické rady pro pedagogy. Číslo se zároveň zaměřuje na inspirativní projekty podporující talentované žáky, nové přístupy k výuce přírodních věd a zavádění umělé inteligence do vzdělávacího procesu.
Projekt Inovace oborové soustavy si klade za cíl zpřehlednit a zjednodušit systém vzdělávání. Reforma směřuje k odstranění nadbytečné složitosti v klasifikaci oborů a k větší provázanosti s potřebami trhu práce. Jaké změny se již podařilo zavést a co ještě čeká školy a pedagogy? Jak se reforma dotkne učitelů odborných předmětů a jaké výzvy přináší pro žáky? Téma týdne podrobně analyzuje postup reformy a přináší pohledy odborníků na její přínosy i úskalí.
Tradiční akce Noc s Andersenem, která probíhá v knihovnách a školách po celé republice, slaví již pětadvacáté výročí. Jak se proměnila v čase a jaké nové prvky přináší, aby přitáhla ke knihám i digitální generaci? Článek ukazuje, jak čtenářské projekty motivují děti k lásce ke knihám a posilují jejich vztah ke kulturním hodnotám.
Vzdělávání by mělo připravovat děti nejen na zkoušky, ale především na skutečný život. Základní škola v Sedlčanech se rozhodla jít tímto směrem a propojit školní výuku s praktickými dovednostmi. Jaké metody používají tamní učitelé, aby dětem přiblížili svět práce? A jaká je zpětná vazba od žáků i rodičů? Profil této školy ukazuje inspirativní přístup k výuce, který může být vzorem pro další vzdělávací instituce.
Převod financování ONIV (ostatních neinvestičních výdajů) na zřizovatele škol přináší zásadní změny v řízení školského systému. Co tento krok znamená pro jednotlivé školy? Získají větší autonomii, nebo se prohloubí rozdíly mezi regiony? Odborníci varují, že ministerstvo školství tímto krokem ztrácí přímý vliv na kvalitu vzdělávání a otevírá prostor pro nerovnosti v podmínkách jednotlivých škol.
Soutěž Zlatý oříšek již léta podporuje talentované děti v různých oborech – od vědy, přes umění až po sport. Jaký dopad má tento projekt na rozvoj nadaných dětí? Jaké příležitosti jim nabízí a jaké jsou příběhy těch, kteří díky této soutěži uspěli? Článek ukazuje, proč je důležité vytvářet prostor pro rozvoj dětského talentu a jak mohou školy i rodiče pomoci těmto dětem růst.
Jak zatraktivnit přírodovědné předměty a přiblížit je dětem způsobem, který je skutečně zaujme? Petr Nývlt představuje koncept, který přirovnává výuku chemie k průzkumu krajiny, kde se každý prvek chová jako specifické území s vlastními pravidly a vztahy. Jaké výsledky tento přístup přináší a jak mohou učitelé inovovat své metody, aby probouzeli v dětech zvídavost a zájem o vědu?
Reflexe věnovaná Janu Werichovi se zaměřuje na jeho schopnost okouzlovat bezprostředností, humorem a inteligencí. Co z jeho přístupu k životu a umění může inspirovat pedagogy v dnešní době? Jak jeho myšlenky rezonují v současném světě vzdělávání?
Umělá inteligence se stává součástí vzdělávání a školy se musí naučit s ní pracovat. Jak se připravit na její implementaci do výuky? Nově vzniklé kurikulum AI pro základní a střední školy přináší konkrétní postupy, jak umělou inteligenci využít jako nástroj pro rozvoj kritického myšlení, kreativity a digitální gramotnosti. Tento článek je prvním dílem praktického návodu, který pomůže pedagogům orientovat se v této dynamicky se rozvíjející oblasti.
Počet dětí, které se obracejí na Linku bezpečí s tématy spojenými se sebevražednými myšlenkami, vzrostl o čtvrtinu. Jaké faktory stojí za tímto znepokojivým trendem? Jak mohou učitelé a rodiče včas rozpoznat varovné signály a poskytnout dětem potřebnou podporu? Tento článek přináší důležité informace pro všechny, kdo pracují s dětmi a chtějí pomoci předcházet krizovým situacím.
Aktuální vydání Učitelských novin reflektuje zásadní změny ve školství, inspirativní metody výuky i společenské výzvy, kterým školy čelí. Inovace oborové soustavy, podpora nadaných dětí, zavádění umělé inteligence do škol i narůstající psychické obtíže u žáků – to vše jsou témata, která si zaslouží pozornost. Časopis nabízí nejen analýzu současného stavu školství, ale i praktické rady a inspiraci pro pedagogy, kteří chtějí být součástí pozitivních změn.
Publicistický týdeník pro učitele a přátele školy, který vychází od roku 1883! Přináší rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i praktické zkušenosti škol a pedagogů. V kalendářním roce vychází ve 43 vydáních, včetně 3 dvojčísel (celkem tedy 46 čísel).
Vydavatel | GNOSIS s.r.o. |
---|---|
Publikováno | 4. 2. 2025 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Velikost | 2 MiB (Přesná velikost se může mírně lišit dle využívaného zařízení.) |
Pro co nejlepší zážitek z procházení webu - aby fungovalo vyhledávání, abychom si pamatovali, co máte v košíku, abyste jednoduše zjistili stav vaší objednávky, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a abyste se nemuseli pokaždé přihlašovat.
Proto od vás potřebujeme souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se dočasně ukládají ve vašem prohlížeči. Děkujeme, že nám ho dáte a pomůžete nám tak web zlepšovat.