Učitelské noviny 43-44/2025
126 Kč
Dárek v hodnotě 500 Kč každý měsíc.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nové číslo Učitelských novin reflektuje zásadní změny, které se odehrávají v českém školství – od systémové podpory vedení škol přes potřebu posílení technického vzdělávání až po překvapivé pohledy do statistik i literární světy. Téma týdne se věnuje jednomu z klíčových kroků, který může ovlivnit směřování škol na roky dopředu.
Ministerstvo školství představilo plán systematické podpory ředitelů škol, který má ambici vyřešit dlouhodobě kritizovanou absenci jasné metodické, právní i psychologické opory pro vedení škol. Článek klade důležitou otázku: půjde o zlomovou událost, která přinese praktické změny, nebo o další formalitu, která se ztratí v šumu jiných reforem?
Podpora má zahrnovat mentoring, právní poradenství, možnosti sdílení zkušeností a trénink krizové komunikace. Zvláštní důraz je kladen na nově nastupující ředitele, kteří se často ocitají ve složitých situacích bez adekvátní opory. Autoři upozorňují, že úspěch bude záviset na kontinuitě, financích a schopnosti reagovat na různé typy škol.
Z čerstvých statistik vyplývá, že až 13 procent žáků je matematicky nadaných. V praxi to znamená, že každá škola má ve svých lavicích minimálně několik dětí, které se vymykají průměru – a přesto často zůstávají bez systematické podpory. Článek přináší konkrétní příklady, jak lze s těmito dětmi pracovat jinak – a jaký je rozdíl mezi nadáním a pouhou výkonností.
Sekce Sonda přináší inspirativní text o tom, jak zkusit literaturu jinak. V centru pozornosti stojí české dětské ilustrace, které se prosazují i na veletrhu EXPO v Ósace. Článek ukazuje, jak mohou výtvarné podněty oslovit děti, které mají ke čtení rezervovaný vztah. Ilustrace se tak stávají klíčem k příběhům, emocím i kritickému myšlení – pokud se s nimi umí ve výuce pracovat.
V sekci K věci se redakce věnuje palčivému problému: stavebnictví nejvíce chybí řemeslníci a technické profese. Odborné školství by mělo být páteří prakticky orientovaného vzdělávání, ale trpí nízkým zájmem žáků i společenskou prestiží. Text apeluje na systémovou reformu, lepší spolupráci škol s firmami a modernizaci výuky, která odpovídá dnešním technologiím.
Silným hlasem přichází Zuzana Růžičková, která označuje nízké platy nepedagogických pracovníků za ,jednu velkou chybu systému‘. Upozorňuje na nesoulad mezi očekáváním společnosti a skutečnými podmínkami práce těch, kteří zajišťují provoz škol.
Praktické rady přináší Tomáš Zářecký, jenž se v rubrice Odborníci radí zaměřuje na komunikaci s rodiči. Text s názvem ,Milá maminko, milý tatínku‘ ukazuje, že dobrá spolupráce mezi školou a rodinou nevzniká náhodou – vyžaduje strategii, empatii i schopnost přijímat kritiku.
Nečekanou hloubku přináší text o zvířeti, které není v učebnicích běžné – rosomákovi. Článek s názvem ,Neskutečně statečný, ale nikoliv hloupý bojovník‘ z něj dělá symbol houževnatosti, vytrvalosti a chytré obrany. Vzdáleně připomíná učitele, kteří čelí nárokům systému i individualitě každého dítěte – a přesto se nevzdávají.
Data z rubriky Zrcadlo praxe přinášejí zajímavé poznatky: čtyři z deseti vysokoškoláků se nechystají do zahraničí a téměř třetina absolventů končí mimo svůj obor. Text analyzuje důvody – od ekonomických bariér přes obavy z neúspěchu po změnu zájmů během studia. Ukazuje se, že vzdělávací cesta je čím dál méně lineární.
V polemickém článku s názvem ,Souboj prohrajeme všichni‘ zaznívá obava, že přetahovaná mezi reformními proudy a byrokratickými překážkami může vyčerpat jak pedagogy, tak žáky. Školství potřebuje stabilitu, nikoliv neustálé experimenty bez jasného cíle.
V závěru čísla se v rubrice Ze zahraničí redakce ohlíží za trendy v jiných vzdělávacích systémech – ať už jde o digitální výuku, roli učitele nebo decentralizaci.
Učitelské noviny 19/2025 jsou vydáním, které nejen mapuje aktuální dění, ale nabízí i hlubší vhled, inspiraci a otázky, na něž by měl školský systém hledat odpovědi. Je to čtení, které osloví jak pedagogy, tak každého, komu na vzdělání opravdu záleží.
Publicistický týdeník pro učitele a přátele školy, který vychází od roku 1883! Přináší rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i praktické zkušenosti škol a pedagogů. V kalendářním roce vychází ve 43 vydáních, včetně 3 dvojčísel (celkem tedy 46 čísel).
| Vydavatel | GNOSIS s.r.o. |
|---|---|
| Publikováno | 13. 5. 2025 |
| Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
| Velikost | 2 MiB (Přesná velikost se může mírně lišit dle využívaného zařízení.) |
Pro co nejlepší zážitek z procházení webu - aby fungovalo vyhledávání, abychom si pamatovali, co máte v košíku, abyste jednoduše zjistili stav vaší objednávky, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a abyste se nemuseli pokaždé přihlašovat.
Proto od vás potřebujeme souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se dočasně ukládají ve vašem prohlížeči. Děkujeme, že nám ho dáte a pomůžete nám tak web zlepšovat.