Učitelské noviny 34/2024
61 Kč
Říjnové vydání Učitelských novin přináší pestrý pohled na české školství, a to jak z perspektivy inovací ve výuce, tak z hlediska palčivých témat, která rezonují mezi pedagogy, rodiči i žáky. V hlavním článku se věnuje vizionářskému projektu nové základní školy, zatímco další rubriky rozebírají témata jako zákaz mobilů ve školách, nedostatečné financování školství a spolupráci univerzit v oblasti nejmodernějších technologií. Čtěte dál a získejte ucelený přehled o tom, co hýbe českým školstvím v roce 2024.
Hlavní článek tohoto čísla se zaměřuje na odvážný projekt Svazkové základní školy LOŠBATES, která vznikla doslova ,na zelené louce‘ – tedy bez zátěže dlouhé historie a zaběhlých tradic, ale i bez zázemí a minulých zkušeností. Tato škola, zahrnující obce Louňovice, Štíhlice, Babice, Tehovec a Svojetice, si klade za cíl stát se vzorem moderního školství, které dokáže pružně reagovat na potřeby současných dětí a jejich rodičů.
Projekt je ambiciózní nejen svým zaměřením na kvalitní vzdělávání, ale také snahou o propojení komunity a vytvoření prostoru, kde škola není jen místem výuky, ale i centrem kulturního a společenského dění. To však není bez výzev – jak naznačuje titulek ,Zelená louka nebývá bez balvanů‘, cesta k úspěchu je plná překážek, ať už v podobě financování, hledání kvalitních pedagogů či ustavení jasné vize a hodnot, na kterých bude škola dlouhodobě stavět.
Sekce Analýza se tentokrát věnuje problematice školského rozpočtu, který je sice rekordní, ale stále nedosahuje úrovně, která by uspokojivě pokryla všechny potřeby škol a učitelů. Mnozí odborníci upozorňují, že ačkoliv jsou v absolutních číslech rozpočty škol nejvyšší v historii, inflace a rostoucí náklady na provoz a modernizaci škol znehodnocují jejich reálný dopad. Články se věnují nejen otázce spravedlivého financování škol, ale i důsledkům, které nedostatek prostředků má na kvalitu výuky a motivaci pedagogů.
V rubrice Zeptali jsme se redakce zjišťuje, zda je v českém školství prostor pro vznik nové asociace, která by sdružovala všechny pedagogy a dala jim jednotný hlas při vyjednávání o jejich právech a potřebách. Dosavadní zájem je však vlažný. Pedagogové sami vidí potřebu silného zastání, ale zároveň jsou skeptičtí k tomu, zda je další sdružení tím pravým řešením. Články v této sekci vybízejí k zamyšlení nad tím, jak může být posílena profesní identita učitelů a co by mohlo přispět k jejich lepšímu postavení ve společnosti.
Jedním z často diskutovaných témat mezi pedagogy a rodiči je otázka zákazu mobilních telefonů ve školách. Zatímco někteří ho považují za rychlé a efektivní řešení, jiní upozorňují, že zákaz sám o sobě problém neřeší. Důležitější je podle nich vybudovat u dětí správný vztah k technologiím a naučit je, kdy a jak tyto nástroje používat. Článek podrobně rozebírá zkušenosti škol, které se vydaly různými cestami – od úplného zákazu po integraci digitálních technologií do výuky – a jejich výsledky, včetně nečekaných dopadů na chování žáků.
V dalším článku je analyzován vliv pohybu na vzdělávací výsledky žáků. Studie ukazují, že fyzická aktivita má přímý dopad nejen na fyzické zdraví dětí, ale také na jejich schopnost soustředit se, zvládat stres a dosahovat lepších výsledků v akademických předmětech. Protože mnohé školy stále podceňují roli tělesné výchovy, redakce přináší příklady úspěšných programů, které dokázaly pohyb efektivně začlenit do školního dne.
Rubrika Odborníci radí se tentokrát věnuje tématu samotářství ve třídě. Děti, které zůstávají stranou kolektivu, často trpí osamělostí a nedostatkem sebedůvěry, což se může negativně odrazit na jejich výkonu a celkovém vývoji. Dětský psycholog Václav Mertin nabízí praktické rady, jak rozpoznat známky izolace a jak může pedagog citlivě zasáhnout, aby podpořil inkluzi a zlepšil klima ve třídě.
Rubrika Reflexe se tentokrát věnuje jedinečné osobnosti literatury – Oscaru Wildeovi, mistru aforismů a pronikavých životních pravd. Jeho schopnost vyjádřit hluboké myšlenky několika slovy fascinovala čtenáře už v 19. století a dodnes jsou jeho díla zdrojem inspirace a zamyšlení. Článek reflektuje Wildeovu schopnost odhalovat lidskou povahu a jeho odkaz pro současnou literaturu.
V oblasti moderních technologií časopis upozorňuje na nadějnou spolupráci českých univerzit v oblasti polovodičů, která by mohla otevřít cestu k větší soběstačnosti České republiky v tomto klíčovém technologickém odvětví. Společné projekty univerzit a výzkumných center mají potenciál posunout zemi mezi významné hráče na poli polovodičových technologií, a tím i snížit závislost na zahraničních dodavatelích.
Zajímavý článek ve Zrcadle praxe se věnuje organizaci třídních schůzek, které jsou často zdrojem frustrace jak pro rodiče, tak pro pedagogy. Mnozí rodiče si stěžují na jejich časovou náročnost a nízkou efektivitu. Časopis nabízí doporučení, jak udělat třídní schůzky interaktivnější, zaměřit se na konkrétní potřeby rodičů a žáků a přitom neztrácet čas opakováním obecných informací.
Jedním z nejvíce rezonujících článků tohoto vydání je kritika na adresu ministra školství, který podle mnohých přehlíží reálné problémy učitelů a škol. Pedagogové mají pocit, že jejich hlas není dostatečně slyšet a jejich úsilí nedoceněno. Časopis přináší názory učitelů, kteří volají po větší podpoře a uznání, a přitom se snaží upozornit na to, že kvalitní vzdělání se neobejde bez spokojených a motivovaných pedagogů.
Vydání uzavírá sekce Kaleidoskop, která nabízí přehled aktuálních událostí a novinek ze světa školství a vzdělávání. Tentokrát se zaměřuje na zajímavé projekty, které se v poslední době objevily v českých školách, a na příklady dobré praxe ze zahraničí, které by mohly být inspirací i pro české pedagogy.
Publicistický týdeník pro učitele a přátele školy, který vychází od roku 1883! Přináší rozhovory, analýzy, reportáže, komentáře, názory expertů, poradny, informace ze zahraničí i praktické zkušenosti škol a pedagogů. V kalendářním roce vychází ve 43 vydáních, včetně 3 dvojčísel (celkem tedy 46 čísel).
Vydavatel | GNOSIS s.r.o. |
---|---|
Publikováno | 1. 10. 2024 |
Formát | On-line čtečka bez nutnosti instalace (Chrome, Edge, Firefox). Aplikace MEDIATÉKA pro Android a iOS. |
Velikost | 2 MiB (Přesná velikost se může mírně lišit dle využívaného zařízení.) |
Pro co nejlepší zážitek z procházení webu - aby fungovalo vyhledávání, abychom si pamatovali, co máte v košíku, abyste jednoduše zjistili stav vaší objednávky, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a abyste se nemuseli pokaždé přihlašovat.
Proto od vás potřebujeme souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se dočasně ukládají ve vašem prohlížeči. Děkujeme, že nám ho dáte a pomůžete nám tak web zlepšovat.